Potřebujete jako máma dobít baterky a vlít novou energii do žil?

O úskalích mateřství se nemusím moc rozepisovat, protože je každá máma zná. Pojďme se zaměřit na to, jak do života mámy (ať už novopečené nebo několikanásobné) přinést více radosti a hravosti. 

Protože někdy je to jako na Nový rok: přečteme si nějaký motivační článek nebo seberozvojovou knihu a chceme se do toho po hlavě vrhnout: „začnu s dětmi víc kreativně tvořit a rozvíjet je“ nebo „budu konečně chodit cvičit a dělat si víc času pro sebe“ Zní to skvěle. Jenže… Jenže pak se do toho něco vloudí: nemoc dětí, špatné počasí, (ne)jedna probdělá noc.. a co teprve současná restriktivní opatření.

A tak jako nejpozději 5. ledna opadá naše vůle pro nová předsevzetí, tak po pár dnech dochází energie i nám. Protože jsme si prostě ukously velké sousto.

Takže jak na to? 

Základem jsou činnosti, které jsou možná maličkostmi, ale právě proto, že jsou tak drobné, můžeme je bez problémů zařadit do každičkého našeho dne (ikdyž mají děti teplotu, muž je na tři dny pryč a už zase blbne kotel). Právě tyhle maličkosti nám pomůžou
k tomu, aby byl náš den pozitivnější a my si ho užily, ne jen přežily .

Jakmile si si z těchto činností vytvoříme zvyk, zjistíme, že je nám díky nim lépe a že k našemu každodennímu životu neodmyslitelně patří.

Já vám pár těchto činností navrhnu, ale co si vyberete nebo samy pro sebe vymyslíte, záleží jen na vás 😉

10 tipů pro harmoničtější mateřství aneb sebepéče je základ každé spokojené mámy

1. Aspoň jedno kvalitní jídlo denně (teplé, má-li být teplé)

Že se mámy u jídla odbývají, to je známá věc. Ať už to jsou mámy, které kojí a vaří tak jen pro sebe, nebo začaly s příkrmy a stále mixují kašičky, nebo mámy, jejichž děti chtějí stále to samé dokola a ony si tak radši dají chleba se šunkou. Vyberte si jedno jídlo denně, které máte nejraději (velkou snídani nebo brunch, oběd nebo naopak večeři poté, co uložíte děti). A vymazlete to jídlo jako pro nejlepší kamarádku. Pěkně si prostřete, zapněte hezkou hudbu a věnujte si dlouho chvíli na to, abyste se v klidu a hezky najedla. Protože jídlo není jen o pokrmu samotném, ale i o způsobu, jakým k němu přistupujeme. Pokud se odbýváme každý den u jídla, odbýváme se prostě celé. Realisticky není možné jíst takhle všechna jídla, ale aspoň to jedno si vyhraďme.

2. Humor – prostě si z toho udělejte srandu.

Při dlouhodobém vyčerpání můžeme pozorovat, že se z našeho života vytrácí humor a smích.

Je pravda, že někdy je to na hraně: brečet nebo se smát?

Tak třeba moje předminulé narozeniny. Můj muž byl na služební cestě a já sama s holkama doma. Starší dcerka trvala na tom, že půjdeme koupit dort, což mě dojalo. Koupily jsme malinkatý vymazlený dortík s exotickými ingrediencemi. Byla to taková delikátní kulička posypaná pistáciovou drtí. Přinesly jsme ho domů a když jsem se otočila, že podám talířky – mladší dcerka mi chtěla pomoct a podat dortík ze stolu. Výsledkem byl ten roztomilý dortík rozpláclý na podlaze v kuchyni, již nepřipomínající bílou exotickou kuličku, ale rozbité pštrosí vejce. Chtělo se mi brečet: byla jsem vyčerpaná, chtěla jsem oslavit s holkama narozeniny a místo toho mám rozfláklej dort na podlaze… Ale pak jsem se prostě začala smát, místo talířků jsem přinesla tři lžičky a snědly jsme to z podlahy.

Takže smějme se, dělejme si víc srandu a neberme to mateřství tak vážně 😉 

3. Chvíle ticha nebo relaxace (odevzdané zírání na televizi se nepočítá 😉

Je spousta žen, které konečně uloží děti, mají večer klid, ale nedokáží ten čas pro sebe efektivně využít. Ne proto, že by byly líné, ale jsou tak vyčerpané, že prostě jen sedí před televizí, aniž by vnímaly, na co se dívají. Nebo zírají do zdi. Pak se proberou, uklidí spoušť v kuchyni, rozházené prádlo a se zbytkem energie si vyčistí zuby.

Jenže jakmile se naučíme využívat čas skutečně pro sebe, pro dobití energie a posílení organismu, velmi rychle pocítíme změnu.

Je to jako duševní masáž, kdy se o vás někdo stará a hýčká vás. A protože my máme 3 malé děti doma neustále, vytvořila jsem balíček 4 relaxací. Jmenuje se Doma v klidu, obsahuje samé duši lahodící relaxace a v tomto náročném období ho nabízím s 45% slevou.

A pokud s relaxacemi teprve začínáte a chcete si to nedřív vyzkoušet, stáhněte si relaxaci Vlny moře zdarma.

4. Vděčnost

Tuhle věc jsem do svého života zařadila před několika měsíci a opravdu mi přináší radost. Jde o to, že si při procházce najdete krásný kamínek nebo si v nějakém příjemném obchůdku koupíte polodrahokam. A tenhle kamínek bude vaším kamínkem vděčnosti. Je ideální mít ho vedle postele a každý večer ho vezmete do rukou a budete myslet na to (nebo to vyslovíte nahlas), za co jste ten den vděčná.

Nebo si můžete psát deník: každý den pár drobností. Je to na vás. Jde o to, abyste si každý den připomínala věci, za které jste v životě vděčná.

Zároveň mi myšlenky vděčnosti fungují i během dne: například když mě ten den čeká nálož domácích prací a já už potřetí plním pračku. Jakmile mi naběhnou sebelítostivé myšlenky (to je nekonečný, vždyť nedělám nic jinýho než prádlo a uklízím a …), tak se hned vědomě přepnu do vděčného režimu: co já si stěžuju, když mám takovouhle parádní pračku?! Vždyť já jsem první v našem klanu žen, přede mnou to byly automatky, předtím dokonce valchy a ještě předtím cesty k potoku. Takže naskládat kupu špinavého prádla do pračky a vytáhnout to čisté, voňavé a vyždímané je naprostá pohodička. Zároveň jsem vděčná za to, že mám co a pro koho prát. A najednou je prádlo vlastně taková činnost pro shrnutí vděčnosti za to, kde teď v životě jsem a co mám.

5. Sdílejte – najděte si svůj klan nebo aspoň kámošku

Mít jednu nebo pár kamarádek s podobně malými dětmi je obrovská opora. To je jedno, že když se sejdete, sotva si něco povíte, neustále běháte za dětmi, něco podáváte, někoho utišujete, krmíte, přebalujete.. Ale nejste v tom sama.

Navíc, když tu situaci zažíváte, je to fakt náročný (miminko má koliky nebo kojenci rostou zuby, případně starší se dožaduje vaší pozoronosti a když požádáte vašeho muže, aby vám podal odsávačku nosu, zeptá se, kde by ji měl hledat). Jenže když to pak druhý den vyprávíte kamarádce u kafe, najednou se u toho obě zasmějete, souzníte spolu hlavně cítíte, že v tom nejste samy. Že obměnami těch úplně stejných věcí si prochází i další mámy.

A vím, že v téhle náročné době se vám o takovémhle brunchi s kamarádkama může jen zdát (stejně jako mně), ale doporučuju vám najít si třeba podporu online. Já teď organizuji virtuální kafe na Zoomu, což je popovídání sice onlie, ale se skutečnými ženami a plný podpory. Pokud se k nám chcete přidat, přístupové údaje najdete ve FB skupině Klidné mámy.

6. Jedna radost denně

Jak často se sama sebe ptáte: „Čím si dneska udělám radost?“ Často, občas, nikdy? Tak to pojďme změnit a každý den zařaďte jednu radost. Může to být úplná drobnost, která nic nestojí. Třeba když dítko odpoledne spí, tak si místo věšení prádla nebo úklidu kuchyně uděláte voňavou kávičku a sednete si na půl hodiny s knížkou. Nebo si domluvíte hlídání a zajdete si na jógu. Nebo si koupíte nové tričko nebo si v parku upletete věnec na hlavu. Je úplně jedno, co to je… Jde o to, aby vám to udělalo radost a vykouzlilo úsměv na tváři.

Takže: co VÁM dnes udělá radost?

7. Velké obejmutí

Výzkumy jasně říkají, že aby byl člověk dlouhodobě šťastný a emočně naplněný, potřebuje alespoň tři obejmutí denně. S malými dětmi je to velmi jednoduché, protože děti jsou od narození kontaktní a vy si z toho můžete udělat rituál. Třeba hned po probuzení.

Nebo se přitulte, když se díváte na pohádku nebo si čtete knížku. Jde zkrátka o častý láskyplný kontakt.

Objímání také zvyšuje hladinu oxytocinu v těle. Většina z nás má oxytocin spojený hlavně s porodem, ale naše tělo ho produkujue v situacích, kdy je intimně naplněné: při polibcích, objetích, kojení i milování. Je to zkrátka hormon lásky a jsme díky němu šťastnější.

8. Pozitivní afirmace

Co to je? Na tom, jak o sobě přemýšlíme, velmi záleží.

Pokud něco rozlijete a řeknete si „Ježíš já sem blbá.“ na sebevědomí vám to nepřidá. Navíc při spánkové deprivaci a dlouhodobém vyčerpání může být pro ženy někdy těžké přemýšlet pozitivně.

A od toho tu jsou pozitivní afirmace. Jsou to krátké věty, sdělení, které s námi rezonují a které říkají to, čeho chceme dosáhnout, v přítomném čase.

Například „Každý den jsem trpělivější.“ nebo „Malé momenty v životě s mými dětmi mi přinášejí radost.

Ideální je napsat si je nebo vytisknout a mít je co nejvíce na očích. Třeba na ledničce nebo v koupelně na zrcadle. A pokaždé, když kolem nich projdete, si je přečtěte nahlas: „Mám v sobě všechno, co má skvělá máma mít.“

9. Usmějte se

Na vlastní děti, na muže, na paní pokladní ale především sama na sebe a pro sebe.

Studie prokázaly, že i pokud se usmíváte, protože se to od vás očekává (například při práci letušky), váš mozek rozpozná, že používáte „usmívací svaly“ a produkuje hormony radosti. Tedy už jen to, že se usmějeme, nás udělá o něco šťastnější.

Nemusíte mít od rána do večera nasazený americký úsměv na dva prsty, ale usmívejte se častěji. Můžete si třeba na zrdcadlo připevnit lísteček se smajlíkem – a kdykoli si budete čistit zuby nebo mrknete do zrcadla před odchodem z domu, tak se usmějte. Uvidíte, že vám bude radostněji 😉

10. Hudba a tanec

Tanec a hudba v nás vyvolává velmi specifické pocity. A je úplně jedno, jestli si o sobě myslíte, že tančit umíte nebo ne. Prostě tančete. Pusťte si nahlas své oblíbené skladby a oddejte se rytmu. Je to také skvělý způsob pro vypuštění nahromaděené energie a skvělá společná aktivita s dětmi (ať už skotačí samy nebo u vás v šátku).

My si často s holkama pustíme naše oblíbené párty songy a bláznivě tančíme a křepčíme. Stačí dvě tři skladby a nálada doma rozhodně stoupne.

Takže: tančete a jančete, jako kdyby se nikdo nedíval 😉

Já vím, takhle napsané to zní snadně, ale jak to převést do praxe?

Přesně s tímhle záměrem jsem vytvořila minikurz Klidnější mámou za 21 dní, na který vám bude stačit čtvrthodinka denně. Od loňského července jím prošlo přes 450 žen. Krůček po krůčku jsme odbourávaly staré a nefunkční vzorce, vnášely do mateřství více hravosti a ve Facebookové skupině vládla nádherná a podporující atmostféra.

Do kurzu se můžete přidat kdykoli a všechny informace o kurzu najdete tady.

Kurz Klidnější mámou za 21 dní je prověřený způsob, jak díky malým krůčkům přenastavit svou mysl a vytvořit si nové návyky tak, abychom byly spokojenější nejen v mateřství. Přidejte se ke mně tady

Šárka Chapman
Jsem máma tří dětí, autorka kurzů pro ženy>> a autorka relaxací >> a těhotenských afirmací zdarma. >> Inspiruji a podporuji ženy na jejich cestě mateřstvím tak, aby si ho užívaly a cítily se v něm dobře. Vyzkoušejte relaxaci Vlny moře zdarma >>
Komentáře
  1. Tak většinu tipů docela i dělám Šárko 😉 Udělat si ze sebe srandu, zatancovat si, objímat se a tulit se, být vděčná, to by mi celkem šlo. Článek mi ale pomohl si uvědomit, jak jsem na tom vlastně bídně s jídlem a s relaxem. Snídani, tu si dělám jako rituál, ale obědama se dost odbývám a pak se nemůžu divit, že nemám odpoledne energii a jsem vyšťavená. Stejně jako ve chvilkách klidu, dělám blbosti, místo toho, abych se zastavila a jen se nadechla a dopřála si těch pár vteřin. Děkuji za skvělá zamyšlení 🙂

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů