Šárka Chapman

Kouzlo afirmací pro pozitivně naladěné těhotenství i porod

Víte, co jsou to afirmace? Možná byste je nedokázala zpatra definovat, ale určitě je používáte v běžném životě. Že si toho nejste vědoma? Tak třeba když si v duchu řeknete: „Dokážu to!“ nebo „Dlouho jsem se na to připravovala a určitě to zvládnu!“ Právě tehdy používáte pozitivní afirmace. A já vám v tomto článku ukážu, jak je můžete využít pro pohodovější těhotenství a krásné naladění se na porod.

Nádherný porod díky pozitivním afirmacím

Fráze „pozitivní afirmace“ může znít jako klišé z motivační knihy nebo z úst osobního kouče. Ale ve skutečnosti je to velmi používaná technika podporovaná vědeckými studiemi. Když se nad tím zamyslíte: v těhotenství zdravě jíme, udržujeme se v kondici a často děláme speciální cviky, abychom se na porod co nejlépe připravily. Tak jak bychom mohly vynechat naši mysl?

Co by vás podpořilo víc? „Snad to moc nepokazím.“ nebo „To dokážu!“ A právě na tomhle principu afirmace fungují.

Co jsou afirmace a jak vám mohou pomoci během těhotenství a porodu?

Pozitivní afirmace jsou specifické výroky, díky kterým překonáte negativní myšlenky a vytvoříte si nové dráhy v mozku pro pozitivní mentální, emocionální a fyzické změny. Vaše myšlenky mohou vytvořit vaši realitu. A vaše myšlenky vám mohou pomoci k nádhernému porodu.

Stejně jako potřebujete cvičit, aby vaše tělo zůstalo silné a zdravé, tak potřebujete trénovat vaši mysl, abyste dosáhla porodu, po kterém toužíte.

Váš partner vám s tím může pomoci, když vám je bude připomínat nebo číst nahlas. Je příjemné slyšet to i z úst někoho jiného.

Jak docílit, aby na vás afirmace fungovaly? Držte se těchto zásad:

1) Skutečně věřte tomu, co říkáte.

Když máte negativní myšlenku nebo strach, rozpoznejte ji a nejprve se s ní vyrovnejte. Tato studie zjistila, že účastníci s nízkým sebevědomím, kteří opakovali frázi „Jsem okouzlující“ měli ve skutečnosti víc negativních pocitů a rozhodně se okouzlující necítili, protože ve skutečnosti nevěřili tomu, co říkali.

Zkuste se nejprve dostat ke kořenům svého strachu nebo negativity. Naplňte svou mysl pozitivními porodními příběhy a obklopte se pozitivními vlivy. Jak si strachy zpracovat jsem popsala už v článku Strach z porodu a 5 způsobů, jak s ním pracovat.

Pamatujte, že někdy si musíme říkat afirmaci znovu a znovu, dokud jí neuvěříme. A to nás přivádí k dalšímu bodu.

2) Opakování je matka moudrosti

Jsme neustále bombardovány negativními porodními příběhy. Ať už svým okolím nebo je vídáme ve filmech. A všechny tyto negativní obrazy máme v našem mozku hluboce zakořeněné, ať už na vědomé, nebo nevědomé úrovni. A tyto negativní myšlenkové pochody spojené s porodem potřebujeme nahradit novými, pozitivními dráhami v mozku. 

Proto je důležité pozitivní afirmace často opakovat.

Nejlepší je vytvořit si z toho zvyk. Podle mě je ideálním místem koupelna. Odličujete se tam, čistíte zuby, češete si vlasy… U všech těchto činností si můžete předčítat afirmace a víte tak, že alespoň dvakrát denně si je v mysli upevníte. Dalším skvělým místem je třeba lednička v kuchyni, noční stolek nebo pracovní stůl. Ideální je pak kombinace.

Zkombinovat můžete i tištěné a audio afirmace a poslouchat je třeba před spaním. 

4) Používejte pouze pozitivní představy

Pokud se porodu bojíte, možná budete mít sklon říkat třeba: „Nebudu se bát, že se něco pokazí.“ Nedělejte to. Proč?

Když vám řeknu, abyste NEmyslely na růžového slona, na co budete myslet? Na růžového slona.

Tím, že budete používat negativní představy nebo slova ve vašich těhotenských a porodních afirmacích, bude váš mozek stále následovat negativní emocionální cesty, které se právě snažíme přestat používat.

Proto mějte jistotu, že všechna slova ve vašich afirmacích jsou pozitivní. A tak afirmaci na začátku odstavce můžete nahradit třeba:

5) Zapojte své smysly

Jen tím, že se na afirmace budete dívat, si je v mysli neupevníte. Aby měly skutečně efekt, je potřeba je říkat nahlas. Dalším způsobem, jak je v sobě upevnit, je psát je ručně s tím, jak je říkáte. A samozřejmě poslechem. Čím více smyslů zapojíte a čím více se budete soustředit na slova, tím větší efekt budou těhotenské afirmace mít.

 

6) Nepřehlťte se

Nejde o to, abyste do sebe denně nasála třeba třicet afirmací. Vyberte si jen ty, které s vámi skutečně rezonují. Já jsem v prvním těhotenství afirmace vůbec nepoužívala, protože jsem o nich neměla ani tušení. O to víc jsem v druhém těhotenství věděla, na co se potřebuju zaměřit. Měla jsem asi tak pět afirmací, které mě upevňovaly v tom, že to krásně zvládneme. Zpracovávala jsem své strachy a pomocí afirmací jsem si dodávala sebevědomí. Mezi mé oblíbené patřily: „90% porodu je v hlavě“ a „mé tělo ví, jak porodit“. A třeba po nějaké době zjistíte, že už jste tuhle afirmaci vstřebaly a najdete si novou.

Předčítejte si afirmace nahlas a těmi, které s vámi budou skutečně rezonovat, se pak obklopte.

Jak si najít pozitivní těhotenské afirmace?

Můžete si je vygooglit a vypadnou jich na vás desítky. Ale jak už to bývá se vším, kvalita není všude stejná a ne všechny budou nastavené podobně, jako vy. Některé budou používat negativní slova, jiné budou tak povrchní, že jim vaše mysl těžko uvěří.

Proto jsem pro vás připravila afirmační karty ke stažení a vytištění. Zároveň jsem těhotenské afirmace nahrála ve studiu, abyste si je mohla pouštět kdykoli budete potřebovat slyšet něco pozitivního nebo dodat sebevědomí. Stáhnout si je můžete zdarma.

A v neposlední řadě jsem pro vás připravila kompletní balíček hypnoporodních relaxací a afirmací.


Při psaní článku jsem se inspirovala Genevieve Howland, afirmace jsem vytvořila pro klidnamama.cz a další fotografie jsou ze serveru unsplash.com

Šárka Chapman
Jsem máma tří dětí, dula, lektorka on-line kurzu hypnoporodu >> a autorka relaxací pro ženy>> a těhotenských afirmací zdarma. >> Inspiruji a podporuji ženy na jejich cestě mateřstvím tak, aby si ho užívaly a cítily se v něm dobře. Vyzkoušejte relaxaci Vlny moře zdarma >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů