Děti dokážou doma vytvořit během chvíle neskutečný nepořádek. Roztahat všemožné hračky, mezi to nadrobit a rozlít hrnek s džusem. Na druhou stranu milují zodpovědnost a „dospělácké“ činnosti. Stačí je trošku navést a připravit jim prostředí tak, aby se jim dobře začínalo a postupně se mohly zlepšovat.
Pokud si nejste jistí, co předškolákovi svěřit nebo se chcete inspirovat, ukážeme vám, jak to máme doma my. Můžete začít jednoduše tím, že si promyslíte věci, které je ten den doma potřeba udělat a vyberete ty, u kterých vám váš předškolák může asistovat, nebo které mu svěříte celé.
Pokud máte doma plastové nebo smaltované nádobí, je to činnost vhodná již zhruba od roku a půl. Dětem pomůžete tím, že jejich nádobí umístíte do spodní zásuvky nebo na poličku, na kterou dobře dosáhnou. Starší děti, zhruba od čtyř let, hravě zvládají opravdové nádobí, tedy skleničky a klasické talíře.
Prostírání stolu jim můžete usnadnit i tak, že pořídíte podložku či prostírání, na kterém je jasně dáno, kam co patří: talíř, hrneček, příbory (můžete si vyrobit doma i tak, že ho na klasické prostírání zkrátka vyšijete).
Po jídle je dobré děti povzbudit k tomu, aby si po sobě nádobí uklidily. Minimálně na kuchyňskou linku, případně do myčky.
Máte-li doma myčku, jsou děti schopné od čtyř let velmi dobře nádobí do myčky skládat a ještě lépe z ní vykládat. Jediné, co je potřeba udělat, je vyndat z myčky nože a ostré předměty, protože jsou pro děti obvykle v úrovni očí. Pro naši mladší dcerku (zhruba od roku a půl) to dělám tak, že nejprve vyskládám křehké nádobí a dětské nádobí přendám do nižší části myčky, odkud už dcera sama nosí do své zásuvky. Zní to sice jako dvojitá práce, ale jde především o to, aby si dítě činnost osvojilo a dělalo věci v období, kdy ho to zajímá a baví. Takže pokud dítě projeví o činnost zájem, nechte mu pokaždé alespoň pár kousků nádobí.
Dětem můžete dát také do ruky utěrku a nádobí úměrné jejich věku. V žádném případě by se dítě nemělo cítit ve stresu, že něco rozbije. To znamená, že pokud chce utírat keramické talíře, je potřeba, aby si o to dítě samo řeklo a rozumělo tomu, že jsou křehké. Nikoli „Pepíček odvedle už prý doma utírá tak tady máš utěrku a taky začni.“
Veškeré činnosti spojené s vodou děti obvykle ohromně baví. Zalévání a rosení květin patří mezi ně. Děti se učí, nejen o něco pravidelně pečovat, ale mohou pozorovat, jak květiny rostou, kvetou a odkvétají. Uvědomují si, že některé potřebují hodně vody, jiné málo a jiným stačí rosení. Připravte jim vhodné konvičky nebo rosící nádobky úměrné jejich věku. Dobré je mít po ruce utěrku, kterou mohou případně utřít vodu z podlahy.
I vysávání patří mezi lákavé činnosti. Můžete začít tím, že sundáte hlavici a necháte dítě, ať vysává jen tyčí, případně ručním vysavačem. Děti velmi rychle pochopí princip a využití vysavače. Když naše mladší dcerka něco rozsype, běží do kuchyně pro ruční vysavač a sama po sobě uklidí. Protože rozumí, že tak se to dělá a nepřijde jí to jako otravná práce. Naopak ji očividně těší, že vše je jak má být.
Tady je pár tipů, jak můžete děti zapojit:
I do této činnosti se dají zapojit děti od chvíle, kdy stojí. Pro nás byla základem učící věž, do které jsem dcerku postavila tam, kde bylo třeba: ať už u dřezu nebo u pracovní plochy. Děti s radostí zeleninu myjí a přendávají do nádob. Dalším krokem u nás bylo krájení příborovým nožem a škrábání zeleniny. Na začátek je vhodná mrkev nebo okurka. Okurku jsem nedala dceři do ruky tak, jak by ji škrábal dospělý, nýbrž jsem ji položila na kuchyňské prkénko. Dcera ji levou rukou přidržovala a v pravé ruce měla škrabku.
Tohle pálí rodiče asi nejvíc. Takže, jak to děláme my:
Ideální pro utužení vztahu mezi tátou a dítětem. Děti vnímají, že je to chlapácká činnost, kterou neděláme každý den, a o to víc je to láká. Naše dcery dostaly i dřevěnou montovací sadu, se kterou občas chodí po domě a opravují. Nicméně je zapojujeme i do skutečných oprav nebo montování nábytku.
Naše děti naprosto milují hnětení těsta, sypání mouky, válení a vykrajování. Pečeme společně vše od banánových muffinů přes jablečný štrúdl po vánoční cukroví. Pro mě je důležité si vše dopředu připravit, abych se pak během přípravy mohla věnovat jen jim.
Vše jim dopředu vysvětlím a dohodneme se, kdo bude co dělat.
Další lákavá činnost. U nás jsme začali zhruba na dvaceti měsících, kdy se ke mně dcerka přidala. Dala jsem jí tedy jeden pár jejích bot, kartáček, hadřík a bezbarvý krém na boty.
Nejdřív pozorovala, co dělám já a pak se to snažila napodobit. Vytrvala u toho asi deset minut a opravdu se snažila vyčistit boty důkladně (v nestřeženém okamžiku nakrémovala boty i zevnitř 😉 ).
Nicméně i tady jde především o návyk a zapojení dítěte do činnosti, kterou mu můžeme přizpůsobit.
Pro mě je důležité, aby si dcerky mohly jakoukoli aktivitu vyzkoušet v období, kdy je to láká a baví. Zároveň jim dávat skutečný prostor a zodpovědnost, aby neměly pocit, že celé dětství místo vaření jen škrábaly brambory.
V tomto článku jsem se nesnažila o výčet všech činností, které mohou děti doma dělat, ale spíše o inspiraci a celkový přístup.
Každé dítě je jiné a vyvíjí se svým tempem. Věk, který u jednotlivých aktivit uvádím, je orientační a vycházím pouze z vlastních dětí 😉 Důležité je dítko zapojovat, když chce, ale nijak ho do aktivity nenutit. Představit dítěti aktivitu v bezpečném a dostupném prostředí a nechat ho, ať zkouší.
Použité fotografie jsou z rodinného alba nebo serveru Unsplash.com