Šárka Chapman

7 tipů pro co nejpohodovější cestu do porodnice

Porod se doma hezky rozbíhá, vlny nabírají na síle a intervaly mezi nimi se zkracují. Hormony ve vašem těle se krásně promíchávají, tělo se otevírá a miminko připravuje na svou první cestu.

Jenže v tom je potřeba přejet do porodnice. Nového prostředí plné cizích zvuků, pachů i lidí. Tento přesun může způsobit, že se do vašeho těla vyplaví adrenalin a porod se zpomalí a rozestupy mezi kontrakcemi se protáhnou. Proto vám přináším tipy, jak tuhle změnu co nejlépe zvládnout tak, aby co nejméně ovlivnila váš porod.

 

Jednoduché ale velmi efektivní tipy pro to, aby byl váš přejezd do porodnice co nejpohodovější.

1. Sluchátka

Jakýkoli hluk okolo vás může narušit porodní proces. Můžete ho omezit tím, že si nasadíte sluchátka, do kterých si pustíte svou oblíbenou relaxační hudbu, těhotenské relaxace nebo afirmace. Ideálně sluchátka nesundávejte ani při vkročení do porodnice a nechte partnera, aby komunikoval se zdravotníky za vás jak jen to bude možné. Druhou výhodou je, že když lidé uvidí, že máte na hlavě sluchátka, o to méně na vás budou zkoušet mluvit.

2. Zavřete oči 

Abyste se mohla co nejvíce soustředit na to, co se ve vás odehrává, zavřete oči. A nebo ještě lépe, dejte si na oči masku na spaní, aby vás dění okolo vás nerušilo. Můžete si ji znovu nandat kdykoli, kdy nemusíte komunikovat s personálem. Třeba při čekání na vyšetření nebo monitorování miminka. Je určitě příjemnější představovat si se zavřenýma očima něco hezkého, než se dívat na kabely a pípající obrazovky. 
 

3. Zachumlejte se do měkkého

Přineste si s sebou kus domova. Vemte si do auta polštářek nebo oblíbenou deku. Něco měkkého, co vám okamžitě připomene domov a vy se díky tomu budete cítit pohodlně. 

4. Provoňte to

Jen málo lidí miluje pach nemocnic. Tak se ujistěte, že vás to nevyvede z míry. Až se setkáte s vaším miminkem, neměla byste na sobě mít žádný parfém ani být čerstvě umytá aromatickým sprchovým gelem. Ale můžete použít jemný esenciální olej, který si kápnete třeba na šálu nebo rukáv oblečení. Pak už stačí jen zabořit do šály nos a kus domova je tam s vámi. Ideální je spojit si tuto vůni s relaxacemi nebo audio afirmacemi už dopředu. Vaše tělo i mysl si tak navyknou, že tato příjemná vůně je spojená s pocitem uvolnění. Pokud žádné audio afirmace nemáte, zkuste třeba tyto, které jsem pro vás připravila ke stažení zdarma.

5. Zadní sedadlo

Pamatuju si na svou cestou do porodního centra během prvního porodu. Vůbec jsem na sedadle nemohla vydržet. Prodýchávat kontrakce vsedě mi připadalo nemožné a vůbec mě v tu chvíli nenapadlo, že si můžu jednoduše vlézt na zadní sedadlo, kde mám mnohem více prostoru. 

6. Teplé ponožky

Zní vám to jako rada od vaší babičky? Nejspíš ano. Ale možná bude chladný den nebo vám bude zima kvůli klimatizaci v autě. Oxytocin, pro porod tak důležitý hormon, se vyplavuje, když se cítíme v pohodlí, bezpečí a teple. Naopak na chlad tělo reaguje produkcí adrenalinu, který by však v tuto chvíli porodu vůbec nepomohl. Můžete si nechat jedny teplé ponožky v přihrádce dveří auta pro případ, že byste je potřebovala.

7. Nepromokavá podložka

Tenhle tip ocení i váš partner. Ať už vám voda doma praskla nebo ne, je lepší mít pro jistotu podložku v autě připravenou, abyste nemusela sedět na mokrém sedadle. 
Všechny tyhle věci si můžete připravit do jedné malé tašky, kterou budete mít připravenou v autě. Ideálně i s lahví vody a třeba müsli tyčinkou. Nechte ji třeba pod sedadlem spolujezdce a až se budete chystat do porodnice, ubude vám jedna věc, na které musíte během kontrakcí myslet. 
A pár tipů pro vašeho partnera. 
1. Ujistěte se, že znáte cestu do porodnice a víte, kde je příjem rodiček a parkoviště.
2. Pokud se za parkování v areálu platí, připravte si s sebou drobné. 
3. Abyste se vyhnuli dopravním zácpám, můžete používat dopravní aplikace jako třeba Waze.
4. Řiďte opatrně, dávejte pozor na díry v silnicích a buďte milí a trpěliví. Za chvilku se stane zázrak. 
5. Můj muž doporučuje: naučte se alespoň jednu masážní techniku, která vaší partnerce uleví. Nejen, že to skutečně pomáhá, ale zároveň budete víc součástí celé této zkušenosti. 
 
 Který tip se vám líbil nejvíce? A osvědčilo se vám ještě něco jiného? Sem s tím 😉 Jiné budoucí maminky se určitě rády inspirují…
Šárka Chapman
Jsem máma tří dětí, dula, lektorka on-line kurzu hypnoporodu >> a autorka relaxací>> a těhotenských afirmací zdarma. >> Inspiruji a podporuji ženy na jejich cestě mateřstvím tak, aby si ho užívaly a cítily se v něm dobře. Vyzkoušejte relaxaci Vlny moře zdarma >> Zároveň připravuji rozvíjecí aktivity pro děti: Pohádkohraní na cesty i do postýlky >> nebo e-book zdarma 10 rozvíjecích aktivit pro předškoláky >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů